Kompaskurs

Du er her:  Hjem > Kompas

Kompas

 

Gode og gratis råd om kompasser.  

Selv om der kommer flere og flere moderne elektroniske navigationsinstrumenter frem, har det gammeldags magnetkompas alligevel sin berettigelse. Det er uafhægigt af elektricitet - det er billigt - og det holder i op til 100 år. Det er dog en betingelse, at kompasset er opstillet rigtigt, at det er rettet for påvirkning af skibsmagnetisme, og at der er lavet en deviationstabel.
Gennem en årrække har jeg rettet kompasser og lavet deviationstabeller på mange skibe og både af alle mulige typer, såvel store som små. Kompasset rettes ved hjælp af magneter, og det skal ukyndige ikke prøve på at gøre selv.
Man kan derimod sagtens lave en deviationstabel for kompasset ved hjælp af en omsvajning, hvor båden styrer ret på forskellige punkter, hvortil kursen er opmålt i søkortet. Hvis det ved denne omsvajning viser sig, at kompasset har en deviation på over 6 - 8 grader, skal det rettes, da det ellers bliver ustabilt på visse kurser og dødt på andre. Her er nogle af de almindeligste årsager til upålidelige kompasser i lystbåde:

  • Kompasset er anbragt for tæt ved instrumenter eller genstande af jern, eller styrestregen peger ikke nøjagtigt forefter. I mange både er kompasset sat lige under en vinduesvisker med en permanent magnet. Her må enten kompasset eller viskeren flyttes.
  • Der kan være indbyggede magneter  med stilleskruer i kompasset. Ideen er god nok, men magneterne står tit i en tilfældig stilling, der kan give meget stor deviation. Stil ikke på skruerne selv - hvis båden ikke ligger nøjagtigt på en af de misvisende hovedkurser, bliver fejlen som regel meget større på andre kurser. I stedet kan man åbne kompasset og prøve at fjerne magneterne - det hjælper ofte.